Części. Mega rozszerza działalność o własne osie
Firma Mega, producent naczep z Nysy, otrzymała właśnie homologację na osie tarczowe do naczep własnej konstrukcji. To jedyny krajowy producent naczep, który stosuje osie opracowane przez swoich inżynierów. Firma Mega prace badawcze nad swoimi osiami rozpoczęła prawie cztery lata temu. Do końca tego roku trwały testy i próby nowych osi. Producent informuje, że przetestowano je w warunkach laboratoryjnych i drogowych, pod obciążeniami często przekraczającymi 100 proc. nominalnej masy zestawu.
Oś w naczepie to podstawowy podzespół decydujący o nośności i sprawności pojazdu. Dla producenta naczep samodzielnie opracowane osie to spore wyzwanie. Na przykład tak uznana firma jak Kögel dopiero w zeszłym roku rozpoczęła wyposażanie swoich pojazdów w osie własnej konstrukcji. W Polsce producenci naczep najczęściej stosują osie BPW, SAF i Daimler.
Firma Mega prace badawcze nad swoimi osiami rozpoczęła prawie cztery lata temu. Do końca tego roku trwały testy i próby nowych osi. Producent informuje, że przetestowano je w warunkach laboratoryjnych i drogowych, pod obciążeniami często przekraczającymi 100 proc. nominalnej masy zestawu.
Choć projekt osi Mega jest autorski, to do jego wykonania zastosowano sprawdzone podzespoły uznanych producentów. Konstrukcja nośna jest zrobiona ze szwedzkiej stali Domex. W zawieszeniu są stosowane poduszki powietrzne Airtech oraz amortyzatory olejowe marki Sachs. W piastach kół montowane są kompaktowe łożyska SKF. Dzięki hermetycznej budowie ten typ łożysk jest całkowicie bezobsługowy. Jeśli chodzi o hamulce tarczowe, to stosowane są elementy od dwóch producentów: Haldex lub Knorr-Bremse - wybór zależy od nabywcy naczepy.
W produkcji są dwa podstawowe typy osi Mega: przystosowane do felg o średnicy 22,5 cala lub do felg 19,5-calowych. Oba typy osi mają nośność techniczną 8.000 kg i oba można zamówić z hamulcami Haldex lub Knorr-Bremse.
Według informacji producenta osie Mega można stosować do naczep, przyczep oraz tandemów.
Firma Mega, jako producent naczep, istnieje od niedawna. Pierwsze pojazdy opuściły fabrykę w Nysie na początku 2005 roku. W swojej ofercie ma trzy podstawowe typy naczep: skrzyniową, wywrotkę stalową i wywrotkę aluminiową. Dystrybutorem naczep Mega jest firma Opoltrans, która posiada sieć ponad 30 punktów handlowych i serwisowych.
MT/22K-SK7 |
Knorr-Bremse |
430 mm |
385/65 R22,5 |
425/65 R22,5 |
455/40 R22,5 |
MT/19K-SN6 |
Knorr-Bremse |
375 mm |
385/55 R19,5 |
425/55 R19,5 |
455/45 R19,5 |
MT/22H-DB22 |
Haldex |
430 mm |
385/65 R22,5 |
425/65 R22,5 |
455/40 R22,5 |
MT/19H-DB197 |
Haldex |
375 mm |
385/55 R19,5 |
425/55 R19,5 |
455/45 R19,5 |