Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

MAN TGE Next Level - nowy poziom komfortu i bezpieczeństwa

Największy skok technologiczny w historii modelu
4 lipca 2024

Fot. MAN

 
• Dostępnych jest 11 nowych systemów wspomagających, co daje łącznie 27 takich systemów w ofercie
• Najnowocześniejszy wyświetlacz dotykowy MAN Media Van zapewnia bezpieczną obsługę systemów informacyjno-rozrywkowych i funkcji pojazdu
• Najważniejsze nowości dla kierowców w standardzie: MAN SmartLink, cyfrowy zestaw wskaźników, Keyless Go, wielofunkcyjna kierownica, elektryczny hamulec postojowy

Pojazdy MAN TGE, na rok modelowy 2025, przeszły dużą modernizację funkcjonalną i wnętrza. Dzięki nim, jak to określa producent - „ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii.

Fot. MAN

 

Jest bezpieczniej

Nowy van firmy MAN Truck & Bus otrzymał zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a z drugiej - poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy. Samochody MAN TGE są lepiej chronione przed próbami cyfrowych manipulacji i nieautoryzowanych zmian oprogramowania pojazdu, a także są wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, w celu aktualizacji oprogramowania oraz zapewni stałą poprawę stabilności oprogramowania.
Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one obecnie w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, Cruise As-sist Plus i asystent skręcania. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów. Każdy pojazd TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego, asystenta parkowania, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Dzięki temu bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN osiągnęło zupełnie nowy poziom.

Nowością w wyposażeniu standardowym TGE z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją, które są zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.

Nowe funkcje poprawiające komfort

TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort: w nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van, umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”.
Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą pojawiać się kolejne.

TGE Next Level Edition

Pod maską, w wersji na rok modelowy 2025, TGE jest nowoczesnym i przyszłościowym pojazdem. Jednak jego wygląd zewnętrzny praktycznie nie zmienił się. Dlatego producent stworzył subtelną, przyciągającą wzrok wersję TGE Next Level Edition, wyróżniającą się akcentami wizualnymi. Samochody w tej wersji można już zamawiać. Jest ona dostępna w premierowej kolorystyce Pale copper metallic, z osłonami lusterek w kolorze Piano black, wygiętą listwą na zderzaku w kolorze srebrnym, emblematem „Next” na przednim grillu oraz z 17-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze srebrnym lub czarnym.

Zmiany w napędzie

Jeśli chodzi o napęd, w ofercie zaszły niewielkie zmiany. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6-przełożeniową manualną a 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany, ze względu na ograniczone zainteresowanie ze strony klientów. W standardzie dostępne są teraz silniki o trzech mocach: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM).

W TGE Next Level dostępna będzie także cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewni płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu, a warsztatem. Jest to cyfrowy system zarządzania konserwacjami i naprawami dla użytkowników pojazdu.

Fot. MAN

 

Ultranowoczesny kokpit

Deska rozdzielcza została całkowicie przeprojektowana i zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także kierownicę, za pomocą której można bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowań formy prezentacji danych.
Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania, umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN media van z ekranem 10,4", MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4" (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9" (plus funkcje opcjonalne). Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal oraz sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. W celu zapewnienia lepszej komunikacji z pasażerami na tylnym rzędzie siedzeń, pojazd można wyposażyć w mikrofon z przodu i głośniki z tyłu. Ta opcjonalna funkcja nosi nazwę In-Car Communication.
Tuner DAB, interfejs Bluetooth oraz interfejs MAN SmartLink do bezprzewodowej integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowo dostępne w MAN Media Van. Dzięki nim wybrane aplikacje mogą być również wyświetlane na ekranie, dzięki czemu można sterować nimi bezpośrednio z ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących TGE.

Inne nowe funkcje standardowe, dzięki którym jazda TGE staje się jeszcze bardziej przyjemna, bezpieczna i łatwa, to system dostępu bezkluczykowego Keyless Go, elektryczny hamulec postojowy i do czterech portów USB-C. Ponadto w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów nie ma już znanej z poprzednich modeli dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępny jest teraz selektor umieszczony przy kierownicy. To rozwiązanie zwiększa dostępną przestrzeń w kabinie, podobnie jak nowy elektryczny hamulec postojowy, który jest uruchamiany za pomocą przycisku w kokpicie. Dźwignia hamulca ręcznego, która w poprzednich modelach znajdowała się obok fotela kierowcy, nie jest już potrzebna. Po włączeniu za pomocą innego przycisku, dodatkowa funkcja „Auto Hold” zabezpieczy pojazd przed stoczeniem się podczas postoju na wzniesieniu, automatycznie uruchamiając hamulec postojowy, bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Odciąża to kierowcę m.in. podczas jazdy w korkach, zatrzymywania się na światłach lub na przejeździe kolejowym i wszędzie tam, gdzie droga jest pochyła.

Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie przekręcając kluczyk. Dodatkowy przycisk w kokpicie umożliwi potem uruchomienie silnika pojazdu (a także wyłączenie), tak samo bez użycia kluczyka. To wygodna funkcja oszczędzająca czas.
Dostępnych jest do czterech nowych portów USB-C, służących do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych z ładowarki o mocy 45 W. Dwa pod konsolą środkową, jeden u góry deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.

Systemy asystentów w wyposażeniu standardowym

Wraz z wprowadzeniem wersji TGE Next Level liczba systemów dostępnych w standardzie znacznie wzrosła. Pojazdy z homologacją N2 są standardowo wyposażane w całkowicie nowe systemy wspomagania kierowcy, ostrzegające o martwym polu i ostrzegające przy ruszaniu, które są oferowane jako opcja w pojazdach TGE z homologacją N1.
Funkcja ostrzeżenia o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe monitorujące martwe pole obok pojazdu (w zależności od tego czy pojazd porusza się w ruchu prawo-, czy lewostronnym), zmniejszając ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. System ten można rozszerzyć tak, aby monitorował obie strony pojazdu. Funkcja Drive Off Warning wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę i radar do monitorowania obszaru przed pojazdem i pomaga uniknąć kolizji z pieszymi lub rowerzystami podczas wycofywania.
W przypadku obu systemów kierowca jest ostrzegany wizualnie i akustycznie.

Nowością w wyposażeniu standardowym są też następujące systemy: aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu, wspomaganie przy parkowaniu, wykrywanie zmęczenia, informacje o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach. Dostępne są także systemy: tempomat oraz ogranicznik prędkości. Nadal do standardowego wyposażenia należy Asystent hamowania awaryjnego. Oznacza to, że pojazdy TGE są bezpieczniejsze, niż kiedykolwiek, nawet w wyposażeniu standardowym.

Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu

Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu na pasie, korygując działanie układu kierowniczego. W szczególności poprawiono rozpoznawanie granic pasów ruchu, które teraz wykrywa także trawę i pobocza. Brzegi pasa ruchu są wykrywane przez kamerę. System dodatkowo ostrzega kierowcę za pomocą wibracji na kierownicy lub sygnału dźwiękowego w przypadku niezamierzonego przekroczenia granicy pasa ruchu.

Wspomaganie przy parkowaniu

System wspomagania przy parkowaniu wykorzystuje czujniki parkowania monitorujące otoczenie przed i za pojazdem oraz pomaga kierowcy podczas parkowania, wyświetlając odległość do przeszkód statycznych zarówno na zestawie wskaźników, jak i na ekranie. Nowością jest automatyczne rozpoczęcie hamowania awaryjnego w przypadku nieuchronnej kolizji. Tylko w pojazdach otwartych z płaską ramą nie ma możliwości montażu żadnego układu wspomagania przy parkowaniu.

Wykrywanie zmęczenia

W przypadku wykrycia krótkotrwałej lub długotrwałej utraty skupienia kierowcy, system ostrzega kierowcę zarówno wizualnie, na zestawie wskaźników i na ekranie, jak również w sposób fizyczny, poprzez krótkotrwałe napięcie pasa bezpieczeństwa. System wyświetla aktualny poziom senności i rozproszenia oraz czas jazdy od ostatniej przerwy, wraz z zaleceniami dotyczącymi przerw w jeździe i propozycjami znalezienia miejsca na odpoczynek.

Informacja o znakach drogowych

Funkcja informacji o znakach drogowych informuje kierowcę na zestawie wskaźników i na ekranie o znakach drogowych rozpoznanych przez kamery lub ustalonych na podstawie danych nawigacyjnych i informacji o trasie. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości kierowca zostaje ostrzeżony wizualnie i akustycznie.

Inteligentny asystent prędkości

System określa obowiązujące ograniczenie prędkości na podstawie włączonego ogranicznika prędkości, rozpoznanych znaków drogowych i przewidywanych danych o trasie i automatycznie zmniejsza prędkość jazdy do dopuszczalnej wartości. Po skasowaniu ograniczenia prędkości tak samo automatycznie przyspiesza do prędkości ustawionej wcześniej na wyświetlaczu. Jeżeli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system wygeneruje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.

Asystent hamowania awaryjnego

Asystent ten pomaga uniknąć kolizji z poprzedzającym pojazdem. Pomaga on kierowcy automatycznie rozpoczynając hamowanie i ostrzegając wizualnie i akustycznie o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu i może sam rozpocząć automatyczne hamowanie awaryjne, jeśli pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Nowa, zintegrowana funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów rozszerza zakres funkcjonalności o ochronę innych użytkowników dróg.

Wskaźnik kontroli ciśnienia powietrza w oponach

Wskaźnik jest teraz dostępny także w przypadku kół z podwójnymi oponami. Za pomocą czujników zainstalowanych w kołach (nowością jest także czujnik w kole zapasowym) określa on aktualne ciśnienie w oponach i informuje kierowcę przed i w trakcie podróży, ostrzegając wizualnie i akustycznie w przypadku zbyt niskiego ciśnienia w oponach lub jego gwałtownego spadku.

Systemy asystentów w wyposażeniu opcjonalnym

Zaawansowanie technologiczne nowych sterowników, czujników i kamer montowanych w pojeździe umożliwia wprowadzenie nowych, udoskonalonych systemów wspomagających. Jest to możliwe dzięki dostępnej większej mocy obliczeniowej systemów pokładowych pojazdu. Dzięki systemom wspomagającym pojazdy TGE zapewniają jeszcze lepszą ochronę pasażerów pojazdu i innych użytkowników dróg, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa na drodze.
Całkowicie nowe, opcjonalne systemy wspomagania kierowcy to asystent skręcania i Cruise Assist Plus (w tym asystent awaryjny). Udoskonalenia obejmują asystenta skrętu podczas parkowania, Kamerę cofania z dynamicznymi liniami prowadzącymi, funkcję ACC Stop & Go oraz funkcję asystenta awaryjnego.

Asystent skrętu pomaga uniknąć czołowych kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami, automatycznie hamując w przypadku skierowania pojazdu na przeciwny pas ruchu.

Asystent skrętu podczas parkowania pomaga kierowcy podczas parkowania równoległego i poprzecznego. Jego czujniki wykrywają najpierw miejsce parkingowe i wyświetlają kierowcy informację o jego wielkości. Podczas wspomaganego parkowania kierowca używa pedałów przyspieszenia i hamulca, a asystent przejmuje kontrolę nad kierownicą, mogąc automatycznie zainicjować hamowanie awaryjne, jeśli prędkość będzie zbyt duża lub jeśli kolizja będzie nieuchronna.

Kamera cofania pokazuje kierowcy otoczenie za pojazdem na ekranie wraz ze zmieniającymi się dynamicznie liniami prowadzącymi. Poprawia to orientację kierowcy, ponieważ linie prowadzące cały czas dopasowują się do trasy. Wyższa rozdzielczość kamery poprawiła także jakość obrazu wyświetlanego na ekranie MAN Media Van, a tym samym widoczność.

Tempomat aktywny ACC Stop & Go to półautomatyczne sterowanie przyspieszaniem i hamowaniem, działające w oparciu o prędkość zadaną przez kierowcę lub odległość od pojazdu poprzedzającego. Po całkowitym zahamowaniu może też półautomatycznie ruszyć; po wyświetleniu monitu kierowca musi potwierdzić automatyczne ruszenie pojazdu z miejsca naciskając pedał przyspieszenia. System dostępny jest wyłącznie w pojazdach wyposażonych w funkcje Cruise Assist lub Cruise Assist Plus.

Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu i asystent jazdy w korku również kontrolują przyspieszanie i hamowanie zależnie od zadanej przez kierowcę prędkości lub odległości od pojazdu poprzedzającego. Korygują one także ruchy kierownicy utrzymując pojazd na pasie ruchu. Po całkowitym wyhamowaniu system może też automatycznie ruszyć i kontynuować jazdę, utrzymując pojazd na środku pasa ruchu. Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu i asystent jazdy w korku są dostępne wyłącznie w połączeniu z funkcją ACC Stop & Go w tempomacie.

Asystent awaryjny stale monitoruje operowanie przez kierowcę pedałem przyspieszenia, kierownicą i hamulcami. Jeżeli, w wyjątkowej sytuacji, np. w związku z nagłym pogorszeniem się stanu zdrowia lub z powodu innego rodzaju utraty zdolności prowadzenia pojazdu system nie wykryje aktywności kierowcy, asystent awaryjny może przejąć kontrolę nad pojazdem, zatrzymać go, a następnie odpowiednio go zabezpieczyć (włączając światła awaryjne, uruchamiając usługę eCall oraz odblokowując drzwi).
Dzięki temu może on pomóc w uniknięciu niebezpiecznych konsekwencji, takich jak opuszczenie jezdni, najechanie na tył poprzedzającego pojazdu oraz wyeliminować inne zagrożenia dla pozostałych użytkowników drogi, działając w zadanych granicach.
Funkcja asystenta awaryjnego dostępna jest wyłącznie z funkcjami ACC Stop & Go, w Cruise Assist Plus, a zatem tylko w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów.

Funkcja Cruise Assist łączy funkcje tempomatu aktywnego ACC Stop & Go, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu i asystenta jazdy w korku, pomagając kierowcy w utrzymywaniu odległości, prędkości i pozycji na pasie ruchu. Półautomatyczne sterowanie przyspieszaniem i hamowaniem połączono w tym celu z kontrolą ruchów kierownicy, umożliwiając kontrolę toru jazdy pojazdu i utrzymywanie pasa ruchu.

Funkcja Cruise Assist Plus obejmuje funkcje: aktywny tempomat ACC Stop & Go, Emergency Assist, Active Lane Guard System i Traffic Jam Assist. Jest ona dostępna tylko dla pojazdów z automatyczną skrzynią biegów.

Asystent zmiany pasa ruchu wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, aktywnie monitorując otoczenie – teraz, dzięki nowym czujnikom, ze znacznie zwiększonym zasięgiem detekcji. Ponadto zintegrowane ostrzeżenia zapewniają teraz jeszcze lepsze ostrzeganie przed ruchem poprzecznym z tyłu, podczas wyjeżdżania tyłem z bramy lub miejsca parkingowego. System automatycznie rozpoczyna hamowanie awaryjne w przypadku nieuchronnej kolizji. W obu przypadkach pozwala to uniknąć kolizji z innymi pojazdami. Asystent zmiany pasa ruchu jest dostępny wyłącznie dla furgonów. (red)

https://www.youtube.com/watch?v=BlIENwAyvg0
 

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.